Žlabatka popencová, Lipostenes glechomae

Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.)Přátelé a známí vnímají mou zálibu v Hmyzích příbězích různě. Většinou ji považují za jednu z mnoha neškodných vad. Jako takovou ji mlčky tolerují, slušně mne nechají přejít kolem, většinou bez uštěpačných poznámek. S přibývajícím věkem, kupodivu, část mých přátel bere tuto úchylku za vítanou příležitost k poznání světa zvláštního, tajemného, kouzelného. Co se Hmyzu týče, pasují tak mne “jednookého” za “krále” a zásobují mne množstvím dotazů, proseb na určení hmyzího druhu (S radostí vyhovím!), žádostmi na nalezení vhodného prostředku k hubení nějakého škůdce (To snad raději ne!). Někteří také nosí z domova rozličné housenky, larvy, kukly a vyjadřují tím, této mé obsesi, vlídnou a laskavou přízeň. Snažím se jim za ni revanšovat – poodhalením hmyzího tajemství, novým příběhem, někdy i odchováním jejich juvenilních Hmyzích jedinců v dospělá a krásná imaga.

Třeba když mi má kolegyně donesla “Bestii žeroucí mrkev na našem záhonku”. S radostí jsem tehdy určil housenku běžného Motýla a uvítal příležitost ji dochovat. Již po pár dnech jsem kuklu, zavěšenou na niti, předal kolegyni zpět a pak se, spolu s ní, těšil nad zprávami o nedočkavosti a posléze radosti a úžasu jejích dětí. Radovaly se ze zrození živého tvora, nad jeho krásou, svobodou. Když už jsem tak, coby podivín motýlkář, pronikl do této rodiny, byl jsem za odměnu (neboť každý dobrý skutek má být po zásluze potrestán) zásobován veškerým tím běžným, nudným, přebytečným a nechtěným živočišstvem jejich zahrádky. Už jsem téměř vyjádřil podrážděný názor, že přece jejich zahrádka nemůže mému poznání nikterak více přispět, když se jednoho rána kolegyně objevila s kouskem rostliny v ruce: “Nevíš náhodou co to je? Roste mi to na zahradě!”. Bylo to jako odměna za léta trpělivého přebírání, třídění, za přesívání všeho obyčejného a tuctového. Naráz se v marastu hlušiny zableskl pomyslný diamant, zasvítilo zlato objevování! Na drobné rostlině totiž pučila hálka nepochybně dosud nepoznané Žlabatky!

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Netušil jsem ani zbla o jakou rostlinu že se zde vlastně jedná a tak jsem šáhl po určovacím klíči rostlin. Velmi rychle jsem došel k závěru, že mám před sebou Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.). Obyčejná rostlina, považovaná mnohými za plevelnou, je ve skutečnosti uznávanou léčivkou, okrasnou rostlinou našich babiček [ireceptar, Bylinky, Wendys, CTV, Gurmánka, Vaření, KvětenaČR, Zahrada], které z něj dokonce připravovaly tzv. Švýcarský léčivý čaj. Hořčina glechomin i jiné silice, soli, vitamíny, z rostliny dělají docela universální léčivku. Naši předkové říkali rostlině Kudrlátek a používali ji i jako koření, do salátů, na maso.

A teď tato nenápadná, leč užitečná rostlina projevila nejvyšší míru vkusu – stala se hostitelkou Žlabatek. Zařadila se tak mimoděk po bok těm několika ušlechtilým rostlinám, které navázaly s Vosičkou úzký vztah “hostitelské rodiny”. Ano, ta paralela není nepřesná. Kdo z Vás mých čtenářů byl by ochoten přijmout do rodiny, do svého bytu novou dceru, nového syna, přijmout je za vlastní?! Tolerovat všechny jejich chyby, živit je, rozvíjet jejich osobnost. Na svůj úkor, pro jejich dobro? Jen si zkuste za své dítě přijmout někoho z odlišné kulturní oblasti, třeba Američanku, Mexičana? Velmi obtížné a vím o čem mluvím – věřte mi! Obyčejný Kudrlátek to celé zvládl na jedničku. Adoptoval, byť nechtěně, úplně jiný živočišný druh.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Hálky Žlabatky popencové (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758)), neboť právě o ni se zde jedná, nejsou zase tak vzácné, pokud tedy víte co a kde hledat. Jen si dobře prohlédněte Váš záhonek, možná s nechtěným Popencem.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Prozkoumejme nyní hálku samotnou. Asi centimetr velká, jemně obrvená, většinou vyrůstá přímo na stonku, využívajíce jeho zásobovací funkci. Ztluštělý stonek vlastně sám tvoří stěnu komůrky. Mnohdy rostou tyto útvary ve skupinkách.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Naleznete ale i hálky jednotlivě rostoucí, coby “nádory” na listech Popence.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

I malá drobná hálka na listu hostí Žlabatku. Ano larva tam má méně prostoru, je hůře chráněná, snad i náchylnější k parazitaci. Přesto Žlabatku dokáže odchovat síla živin proudících z rostliny do byť jednoho jediného listu (či zpět).

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Na řezu vidíme centrální komůrku a v ní drobnou larvu Žlabatky.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Je opravdu dobře izolována porézní stěnou. Před případnými nárazy, před deštěm, před zimou. Skryta před dravými ptáky, ale i hmyzími predátory. Žlabatka umně využívá struktury pletiva rostliny a vytváří jakousi houpací síť, jakoby pavoučí trojrozměrný web, chránící larvu před nárazy, navíc ji ale zásobující živinami. Hálka je díky své stavbě lehká a vzdušná. Podobně jako ta Žlabatky bezkřídlé, přitom ale zase jinak, po svém.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Leč zvědavý přírodomilec tentokrát učinil nešetrně jejímu životu  přítrž. Jako pokání jsem se kajícně rozhodl odchovat alespoň ony větší Žlabatčí hálky.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Umístil jsem rostlinu do květináče a zajistil jí tak nadstandardní poměry. Hojnost zálivky, ochranu před sluncem a zimou.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Dlouhé léto a podzim jsem poctivě zaléval, na podzim uložil do ledničky a až na jaře hálky opatrně rozlomil.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Pozdě! Veškeré mé úsilí vyšlo nazmar. Vosičky ač dospělé, byly již mrtvé a seschlé.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Larvy se zřejmě již na podzim zakuklily a imaga byla připravena na líhnutí. Pravděpodobně byla zima v ledničce na ně příliš dlouhá. Žlabatky se “jara” nedočkaly. Zvláštní, řekl bych, že se budou chtít líhnout později, až bude kam klást vajíčka, tedy na jaře, až zase poroste Popenec.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Pro mne to byl ztracený rok. Doufal jsem proto, že má kolegyně bude mít v květnu záhonek zase “zaplevelen”. Ne ze škodolibé radosti, jen z touhy po nových hálkách. Už už to vypadalo, že Popenec ze své zahrádky zcela vymýtila, nakonec mne ale přece jen potěšila. Mezi kameny skalky jej opět našla. A zase s krásnou Žlabatčí hálkou. Jaká radost – tentokrát ji musím dochovat!

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Už tedy zase za oknem namísto orchidejí pěstuji po celé léto Popenec! Žádná velká krása to není, ačkoliv nakonec se docela hezky rozrostl.

Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.)

Takto vypadá typický list Popence břečťanovitého.

Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.)

Trochou krásy se tato Hluchavkovitá rostlina předvedla až v období kvetení (červen).

Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.)

Malé kvítky byly docela hezké.

Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.)

Připomněly mi dobu mládí, kdy jsme odtrhávali větší květy příbuzných Hluchavek a z jejich trubiček pak vysávali trochu toho sladkého nektaru.

Popenec břečťanovitý (Glechoma hederacea L.)

Barevný květ mi příjemně zpestřil dlouhou dobu čekání. Vždyť už málem dva roky jsem ztratil odchovem této malé potvůrky! Až v říjnu jsem se odvážil opatrně hálku nalomit a uvnitř jsem opravdu našel již dospělé Žlabatky. Jakoby mrtvé, nehybné. Dal bych jim klidně masáž srdce, jen aby se probudily!

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Naštěstí jejich strnulost byla jen jakási tanatóza, nebo klidový stav, čekání na vhodnou příležitost. Ta nastala sice předčasně, ale proč jí nevyužít?

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Docela krásná Vosička, co říkáte?

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Já vím, je velmi podobná těm mým ostatním oblíbenkyním. Nic výjimečného, nic vzrušujícího.

Žlabatka popencová (Lipostenes glechomae (Linnaeus, 1758))

Ne všichni tvorové v přírodě jsou výrazní, líbiví. Žlabatka ani netouží po nápadnosti, či výstřednosti. Jejím cílem je žít, třeba i na Vašem záhonku, poklidně a nerušeně. Skryta našim zrakům. Čím méně se o ní ví, tím pro Žlabatku lépe. Vsadila na dobrou hostitelskou rodinu, člověk totiž tak snadno nenápadný Kudrlátek Popenec nevymýtí. Alespoň doufám.

Galerie fotografií

Jiří Švábík se představuje:

V životě člověka mnohé věci nadchnou a pak zase omrzí. Příroda mne ale stále vždy znovu překvapí a zabaví (alespoň zatím). Jsem amatér a své foto příběhy z přírody píši pro sebe a svou rodinu. Já je narcisticky čtu, rodina ne. Tak už to je.
Příspěvek byl publikován v rubrice Cynypoidea (Žlabatky), Hymenoptera, Parazitismus, Uncategorized. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Žlabatka popencová, Lipostenes glechomae

  1. Anonymní napsal:

    Opět jsem se poučila:) Celé léto nadávám na ten plevel..a on je to Popenec břečťanovitý..žádné hálky jsem si nevšimla, ale jestli nějakou najdu, slibuju, že předám:) Pavla

  2. Ing. Jiří Chromý napsal:

    Vážený pane kolego,
    potvrzuji, že Vaše výstava na zámku Letovice všechny návštěvníky vždy zaujala a hodně!
    A také stvrzuji, že už dlouho a rád čtu Vaše příběhy, jsou prostě skvělé.
    I já chodím kolem popenců a vnímám obecně i jiné hálky jaksi okrajově, ale tento hmyzí příběh možná natočil směr mého zájmu i k vosičkám. Je to jaksi nakažlivé, vždyť už ty jejich tvary a barvy = jsou to mistrná a elegantní díla…………….Takže opět připomínám to moje naléhání na vydání knížek s Vašimi HMYZÍMI PŘÍBĚHY pro všechny stupně škol v tomto státu, bylo by to velmi prospěšné a potřebné. Děti a studenti potřebují vidět krásu a dokonalost.
    Na shledání na další výstavě se těší Jiří Chromý

  3. Anonymní napsal:

    Trpělivost je rysem Vaší povahy. Chce se mi věřit, že jak k hmyzu tak i k vlastním dětem máte podobný přístup. Jistě se z toho těší. Přidávám se k názoru Ing. Chromého. Návštěva výstavy žáky by vhodně zpestřila a doplnila hodinu přírodopisu. Doporučil bych autorovi,aby soubor vystavených listů popularizoval na svých stránkách. Snad si tento návrh přečtou i pedagogičtí odborníci, kteří zpracovávají v institucích metodiku vztahu dětí a přírody. A.P.

Zanechat Odpověď

